PERFEKCYJNA LICENCJONOWANA KSIĘGOWOŚĆ

PERFECTA

Od 2016 roku czeka nas spora rewolucja w Kodeksie Pracy. Nowe przepisy wprowadzą inne zasady zatrudniania w oparciu o umowę na czas określony. Pracodawca będzie mógł zawrzeć tylko trzy takie umowy z pracownikiem, maksymalnie na 33 miesiące. Zmianie ulegną również okresy wypowiedzenia umów na czas określony.

Dla przypomnienia w tej chwili okres wypowiedzenia umowy na czas określony trwający dłużej niż 6 miesięcy wynosi 2 tygodnie.

Brak możliwości przedłużania umów na czas określony w nieskończoność

– W tej chwili mamy ograniczenie do dwóch umów terminowych, bez ograniczenia czasowego. Nie ma przeszkód aby zawrzeć jedną umowę na przykład na pięć lat, a potem drugą na kolejne pięć lat. Dodatkowo w przypadku przerwy  ponad miesięcznej, pomiędzy jedną a drugą umową na czas określony z tym samym pracownikiem, to ten licznik się zerował.

Od 2016 roku takiej możliwości już nie będzie. Pracodawca będzie mógł zawrzeć z pracownikiem tylko trzy umowy o pracę na czas określony z tym, że łączny okres trwania tych umów nie będzie mógł przekroczyć 33 miesięcy. Przerwa między kolejnymi umowami również nie będzie miała znaczenia.

Ta zasada będzie miała pewne wyjątki. Nie będzie obowiązywać w przypadku zastępstwa innego pracownika, prac sezonowych i dorywczych, pracy w placówkach zagranicznych oraz pracy na czas kadencji.

Nowelizacja Kodeksu będzie miała niestety wpływ na umowy już trwające.

– I tak, jeżeli Pracodawca zawarł z pracownikiem umowę na okres dłuższy niż sześć miesięcy to ta umowa będzie podlegała nowym przepisom.

Przykładowo jeśli wcześniej były zawarte z tym samym pracownikiem już dwie umowy na czas określony to będzie można z nim zawrzeć jeszcze tylko jedną, jeśli trzy i zawrze czwartą to z automatu będzie ona traktowana jako umowa na czas nieokreślony, a jeśli zawarł tylko jedną ale trwającą dłużej niż 33 miesiące, po przekroczeniu tego terminu umowa ta przeistoczy się w umowę na czas nieokreślony.

Nowe przepisy wprowadzają też zmiany w okresach wypowiedzenia w umowach na czas określony. Od przyszłego roku wypowiedzenie umowy będzie zależne od określonej w niej długości, a niej rodzaju. W przypadku umowy zawartej na krócej niż pół roku pracodawca będzie miał obowiązek wypowiedzieć ją z dwutygodniowym wyprzedzeniem. W przypadku umowy zawartej na więcej niż pół roku będzie to miesiąc, a przy zatrudnieniu przez co najmniej trzy lata – trzy miesiące. Nadal jednak, w przypadku umów na czas określony nie będzie trzeba podawać przyczyny wypowiedzenia umowy.